در اين تحقيق ابتدا کسب بازده مازاد خالص توسط مديران شرکتهاي سرمايه گذاري مورد آزمون قرار گرفته و سپس با استفاده از بازده مازاد خالص, شانس و مهارت در اين شرکتها اندازه گيري شده است.
هدف اين پژوهش, ارائه الگوي جامع راهبردي براي ارزيابي عملکرد و رتبه بندي شرکت هاي بيمه با بهره مندي از روش هاي نوين کمي است. جامعه آماري در اين مطالعه, شرکت هاي فعال در صنعت بيمه هستند.
در عصر رقابتي کنوني سازمان ها سعي در بدست آوردن مزيت رقابتي نسبت به يکديگر دارند. براي رسيدن به توان رقابتي, مديران نيازمند داشتن اطلاعاتي از عملکرد سازمان خود و تصميم گيري براي بهبود آن هستند.
صاحبنظران دانشگاهي بر اين امر توافق دارند که سرمايه گذاري هايي که در خصوص فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام مي شود, بايد به دقت تنظيم, اندازه گيري و کنترل شود.
ارزيابي راهبردي عملکرد سازمان در محيط صنعت همواره يکي از اولين و اساسي ترين پيش نيازهاي تدوين برنامه هاي بهبود براي سازمان ها مي باشد و از اهميت بالايي برخوردار است, تا آنجا که يکي از امور جاري سازمان ها شناسايي نقاط قوت و ضعف خود مي باشد.
در بازار رقابتي امروز, بنگاهي پيروز است که با تکيه بر نيازهاي مشتريان و توانمندي کارکنان خود, محصول و خدماتي را ارائه دهد که علاوه بر کاهش هزينه و قيمت, ارزش بالايي نزد مصرف کننده داشته باشد.