ارزيابي عملکرد و ارائه راهکارهاي بهبود در مراکز آموزش فني و حرفه اي با استفاده از رويکرد کارت امتيازي متوازن (BSC) و تحليل پوشش داده ها (DEA): مطالعه موردي مراکز استان يزد

ارزيابي عملکرد و ارائه راهکارهاي بهبود در مراکز آموزش فني و حرفه اي با استفاده از رويکرد کارت امتيازي متوازن (BSC) و تحليل پوشش داده ها (DEA): مطالعه موردي مراکز استان يزد

 

 

نویسندگان: فلاح حسين | اميني محمدتقي | عابسي سعيد
کلیدواژه ها: آموزش فني و حرفه اي | تحليل پوششي داده ها | کارت امتيازي متوازن | ارزيابي عملکرد | کارايي

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف ارزيابي عملکرد مراکز آموزش فني و حرفه اي استان يزد, و توسعه چارچوب مفهومي ارزيابي اين مراکز به اجرا درآمده است. از آنجايي که سطح کارايي, معيار مناسبي براي درک چگونگي مصرف منابع در مراکز آموزش فني و حرفه اي است, در اين مطالعه نيز, کارايي نسبي 13 مرکز آموزش فني وحرفه اي استان يزد در سال 1389, با استفاده از رويکرد ترکيبي کارت امتيازي متوازن و تحليل پوششي داده ها محاسبه شده است. روش تحقيق اين مطالعه توصيفي تحليلي بوده و از مستندات و آمارهاي کتابخانه اي نيز استفاده شده است. يافته ها نشان داده است که تنها, مرکز صدوق در هر چهار منظر BSC داراي کارايي يک بوده و مرکز تفت نيز با کارايي 0.592 کم ترين کارايي را داشته است. امتياز عملکرد کل مراکز نيز در منظر مالي 0.869, مشتري 0.848, فرايندهاي داخلي 0.763 و رشد و يادگيري 0.733 بوده است. استفاده از رويکرد ترکيبي BSC و DEA در اين پژوهش به شناسايي بخش هايي که براي بهبود عملکرد سازماني ضروري است, کمک کرده و فرصت هايي را براي يادگيري دوطرفه بين واحدها فراهم مي کند. همچنين با انجام اين پژوهش, مجموعه اي از پيشنهادها در رابطه با کاربرد موفقيت آميز ادغام DEA و BSC, به منظور بهبود مستمر فرآيند يادگيري با ارائه راه حل هايي براي افزايش سطح کيفي عملکرد واحدهاي ناکارا و تعيين اندازه بهينه مراکز در هر چهار منظر, ارائه مي گردد.

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها