تعيين شاخص هاي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بهره گيري از تحليل سلسله مراتبي فازي

تعيين شاخص هاي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بهره گيري از تحليل سلسله مراتبي فازي

 

 

نویسندگان: مجيبي تورج | چنگيزي محمدي آزاده | اوتادي محمود | ميرسپاسي ناصر
کلیدواژه ها: AHP فازي | ارزيابي عملکرد | اعضاي هيئت علمي

چکیده:

هدف پژوهش حاضر؛ کنکاشي پيرامون شاخص هاي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه, به منظور بازنگري آيين نامه ها و فرم هاي ارتقاء و ارزشيابي اساتيد با استفاده از روش توصيفي-پيمايشي بود که به منظور جمع آوري داده هاي مورد نياز از ديدگاه اعضاي هيئت علمي, دانشجويان و دانش آموخته هاي تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد اسلامي بهره گرفته شد. روش هاي چندمرحله اي طبقه اي و در دسترس؛ معيار انتخاب اعضاي نمونه و قاعده اشباع نظري نيز معيار اتمام نمونه گيري بود. پرسشنامه و اسناد و مدارک؛ ابزار گردآوري داده هاي اين پژوهش بودند و تحليل داده ها با استفاده از جدول کدگذاري باز, شاخص مرکزي مُد و تحليل سلسله مراتب فازي (FAHP) صورت گرفت. يافته هاي پژوهش نشان دادند که بيش از 80 شاخص براي ارزيابي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه وجود دارد که مي توان از آنها در فرم هاي ارزيابي و آيين نامه هاي ارتقاء, انتخاب استاد نمونه و موارد مشابه بهره برد و اين شاخص ها به لحاظ اهميت بر اساس دو معيار ميزان تکرارپذيري و حياتي بودن؛ در 6 گروه از A تا F دسته بندي و وزن دهي شدند. در مقايسه بين وضع موجود با وضع مطلوب مشاهده گرديد که بيش از نيمي از شاخص هاي مورد استفاده در سيستم فعلي ارزشيابي اساتيد؛ متعلق به گروه هاي کم اهميت E و F هستند. همچنين شاخص هاي مورد استفاده غالباً شاخص هايي هستند که مربوط به خروجي عملکرد اساتيد بوده و کميت عملکرد آنها را مورد سنجش قرار مي دهند؛ بنابراين بهره گيري بيشتر از شاخص هاي سنجش کيفيت عملکرد اساتيد با ضريب اهميت بالا (شاخص هاي گروه هاي A تا D) در سيستم ارزيابي و ارتقاء اعضاي هيئت علمي دانشگاه؛ ازجمله پيشنهادهاي اين پژوهش است.

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها