بررسي و خوشه بندي مشتريان، بر اساس مدل RFM و طراحي الگويي براي ارائه خدمات به مشتريان کليدي

بررسي و خوشه بندي مشتريان، بر اساس مدل RFM و طراحي الگويي براي ارائه خدمات به مشتريان کليدي

 

 

نویسندگان: ثريايي علي | يوسفي زاد امير
کلیدواژه ها: ارزش دوره عمر مشتري | مدل RFM | مشتريان کليدي | روش K Means | روش DBSCAN

چکیده:

اين تحقيق بررسي و خوشه­ بندي مشتريان, بر اساس مدل RFM و طراحي الگويي براي ارائه خدمات به مشتريان کليدي مي­ پردازد. جامعه آماري. گروه اول, جهت تعيين وزن شاخص­ هاي R, F, M, 18 نفر از خبرگان بانک ملت استان مازندران هستند وگروه دوم جهت خوشه­ بندي مشتريان بر اساس مدل RFM و با استفاده از داده­ هاي اسنادي بانک مشتريان, اصناف و فروشگاههايي که داراي POS)) بانکي مي­ باشند. روش تجزيه و تحليل داده­ ها تکنيک­ تحليل سلسله مراتبي فازي, تکنيک آنتروپي, روش کا-ميانگين و روش DBSCAN مي­ باشد. طبق نتايج, وزن هر کدام از شاخص­ هاي آر. اف ام. با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي و آنتروپي بدست آمد و در نهايت وزن شاخص­ ها بصورت ترکيبي برآورد گرديد. وزن شاخص­ ها به ترتيب Mبرابر 5998/0, F برابر 2672/0 و R برابر 1330/0. هم­ چنين در ادامه تجزيه و تحليل داده­ ها, خوشه­ بندي مشتريان با دو روش K-Means و DBSCAN انجام شد. نتايج نشان داد روش K-Means روش بهتري براي خوشه بندي مشتريان و ارائه خدمات مي­ باشد. بعد از خوشه بندي و تشکيل هرم مشتريان با روش K-Means, مشتريان بانک بر اساس اطلاعيه­ هاي ابلاغي در گروه­ هاي (مهان, شايان, پويان, تابان, رويان و بحران) دسته بندي شدند که شعب بانک ملت با استفاده از اين اطلاعات مي­ توانند, خدمات و تسهيلات مخصوص براي هر خوشه يا گروه از مشتريان در نظر بگيرند.

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها