بررسي و مقايسه عملکرد بيمارستان با استفاده از «الگوي اعتباربخشي»، «الگوي تعالي سازماني» و «الگوي زنجيره اي برنامه»
نویسندگان: عابدي قاسم | محمودي قهرمان | ملک زاده رويا
کلیدواژه ها: زنجيره اي برنامه | اعتباربخشي | ارزيابي عملکرد | تعالي سازماني
چکیده:
مقدمه: بررسي عملکرد بيمارستان جزء ضروري جهت ارايه بازخوردي از کارآيي و اثربخشي خدمات مي باشد. هدف اين مطالعه ارزيابي و مقايسه عملکرد بيمارستان با استفاده از "الگوي اعتباربخشي", "الگوي تعالي سازماني" و "الگوي زنجيره اي برنامه" مي باشد. روش کار: اين مطالعه توصيفي-مقايسه اي در سال 1398 در مراکز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشکي مازندران انجام شد. جامعه آماري شامل 180 تن از مديران عالي, مياني وعملياتي پنج مرکز آموزشي درماني تحت پوشش اين دانشگاه بودند. نمونه ها به صورت تمام شماري انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها از طريق ازپرسشنامه جمعيت شناختي, "پرسشنامه اعتباربخشي بيمارستان ايران" (Iran Hospital Accreditation Questionnaire) وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکي و ابزارهاي پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تعالي سازماني" (Organizational Excellence Questionnaire) و "پرسشنامه الگوي زنجيره اي برنامه" (Program Chain Pattern Questionnaire) بود. روايي صوري, محتوا و سازه ابزار ها با استفاده از تحليل عامل تاييدي و پايايي آن به روش ضريب آلفاي کرونباخ و پايايي مرکب انجام شد. تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پي اس اس نسخه 21 انجام شد. يافته ها: در ارزيابي عملکرد بيمارستان با "الگوي اعتباربخشي", "الگوي تعالي سازماني" و "الگوي زنجيره اي برنامه", به ترتيب ابعاد خدمات پاراکلينيکي (5/0± 12/4), فرايندها (57/0± 4/69) و کنترل (65/0± 21/3) بيشترين نمره و ابعاد پيشگيري و بهداشت (75/0± 62/2), نتايج جامعه (62/0± 36/56) و ساختار (62/0± 98/2) کمترين نمره را کسب نمودند. نتايج آزمون تحليل واريانس يک طرفه نشان داد که تفاوت معناداري ميان ابعاد الگوهاي ارزيابي عملکرد بيمارستان وجود دارد (001/0