بررسي و تدوين شاخص هاي ارزيابي عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين

بررسي و تدوين شاخص هاي ارزيابي عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين

 

 

نویسندگان: عظيمي محمد
کلیدواژه ها: سند تحول بنيادين | ارزيابي عملکرد | شاخص هاي ارزيابي عملکرد

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تدوين شاخص هاي ارزيابي عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين است. روش پژوهش ترکيبي از نوع اکتشافي(کيفي-کمي) بوده است. در بخش کيفي جامعه آماري پژوهش شامل همه اسناد منتشر شده (گزارش هاي پژوهشي, مقاله ها, مصاحبه ها, آيين نامه ها و غيره) و از محل دان ش گ ا هه ا , کنفرانس ها, ه م ا ? ش ها, ن ش ر ? ا ت, ک ت ا ب ه ا , پ ا ? گ ا هه ا ي ا? ن ت ر ن ت ? در زم ? ن ه ارزيابي عملکرد آموزش و پرورش بود که از تعداد 53 مقاله مرتبط, 21 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد و در بخش کمي 30 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش, چک ليست تحليل محتواي کيفي و پرسشنامه بود. روايي محتوايي ابزارها توسط اساتيد حوزه مربوطه مورد تاييد واقع شد. براي تعيين پايايي چک ليست از فرمول اسکات استفاده شد که ميزان 73/0 به دست آمد. پايايي پرسشنامه نيز بر اساس ضريب آلفاي کرونباخ 85/0 براورد شد. براي تجزيه و تحليل يافته ها از روش فراترکيب و براي اولويت بندي شاخص ها از روش سوارا با استفاده از نرم افزار MAXQDA استفاده شده است. بر اساس نتايج به دست آمده, مناسب بودن تخصص و تجربه رياست آموزش و پرورش براي مديريت و رهبري, تعداد اعضاي هيئت علمي و کارشناسان خبره, ميزان نوآوري, ابتکار و خلاقيت در فرايندهاي اجراي سند, برگزاري دوره ها و کارگاه هاي آموزشي بر اساس نيازسنجي و استفاده از رويه اي روشن, نظام مند و علمي براي نيازسنجي جز شاخص هاي اول تا پنجم ارزيابي عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين است

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها