تدوين مدلي براي ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه هاي کشور با استفاده از شاخص ترکيبي و بر اساس عملکرد بودجه اي آنها
نویسندگان: ابويي اردکاني محمد | اميني ميثم | شفيعي مرضيه
کلیدواژه ها: بودجه ريزي دانشگاه | ارزيابي عملکرد دانشگاه ها | جزء يکم بند ميم ماده 224 برنامه پنجم توسعه | رتبه بندي دانشگاه ها
چکیده:
موضوع اعتبارات تحقيقاتي و فرايند برنامه ريزي و بودجه ريزي اين اعتبارات همواره از مهمترين چالش ها در مديريت نظام هاي علم و فناوري بوده است, ترميم و بهبود وضعيت اعتبارات تحقيقاتي با توجه به عملکرد سازمان ها از اهميت خاصي برخوردار است. شاخص هاي مختلفي در ارتباط با بررسي عملکرد دانشگاه ها تاکنون طراحي و معرفي شده اند. با توجه به ويژگي ذاتي شاخص هاي ترکيبي, که نقص هايي را در بردارد در اين تحقيق سعي شده است تا با در نظر گرفتن تجربيات موجود در ساير مدل هاي معتبر بين المللي, شاخص ترکيبي جديدي در زمينه رتبه بندي دانشگاه ها معرفي شود تا بتواند به شکل بهتري عملکرد دانشگاه ها را مورد سنجش قرار دهد. همچنين سعي شده است تا با ارائه وزن هاي منطقي و به دور از قضاوت ذهني که ناشي از بکارگيري روش تحليل عاملي است, شاخصي کاربردي طراحي نمود. در اين ارزيابي بدون در نظر گرفتن بودجه مصوب, دانشگاه تهران داراي بيشترين امتياز و در صورت لحاظ بودجه سرانه مصوب, دانشگاه کرمانشاه, رتبه اول دانشگاه هاي کشور را به خود اختصاص مي دهد. در اين تحقيق از روش تحليل عاملي با چرخش واريماکس و با استفاده از مدل مولفه هاي اصلي, براي دستيابي به يک چارچوب و مدل مناسب براي رتبه بندي دانشگاه ها استفاده شده است.