هزينه تمام شده تربيت دانشجوي پرستاري با استفاده از سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) در دانشگاه علوم پزشکي قم در سال 1381
نویسندگان: کريمي ايرج | براتي مارناني احمد | ليقوان محمدمهدي
کلیدواژه ها: مرکز هزينه | هزينه يابي بر مبناي فعاليت | مخزن هزينه | آموزش پرستاري
چکیده:
يکي از مهم ترين منابع در هر بخشي بالاخص بخش بهداشت و درمان نيروي انساني مي باشد. آموزش اين نيروها بيش از هر بهره وري حداکثر از منابع موثر است. توجه به هزينه تمام شده آموزش نيروي انساني جهت بهره وري حداکثر از منابع محدود, شفاف سازي هزينه ها و برنامه ريزي استراتژيک نيروي انساني بسيار ضروري است. از ميان سيستم هاي هزينه يابي, سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) بدليل ارايه اطلاعات دقيق در خصوص هزينه ها در ساليان اخير مورد توجه زيادي قرار گرفته است.اين پژوهش از نوع کاربردي و روش مطالعه آن توصيفي – تحليلي بوده و به صورت گذشته نگر انجام گرفته است. جهت انجام اين پژوهش 2125 سند هزينه حسابداري دانشکده پرستاري دانشگاه علوم پزشکي قم در طي سالهاي 1378 لغايت 1381 مورد بررسي قرار گرفت. سپس اين هزينه ها در فرم هايي که بدين منظور طراحي شده بود انتقال و ثبت گرديد. پس از اين مرحله هزينه ها در سه مخزن امور آموزشي, امور پشتيباني و امور رفاهي فوق برنامه تفکيک گرديده و به بيست فعاليت تلفيق شده, تقسيم گرديد. جهت تحليل داده ها و محاسبه و انحراف معيار هزينه ها از برنامه نرم افزاري Instat که توانايي زيادي در محاسبات آماري دارد استفاده گرديد.پس از انجام پژوهش مشخص گرديد که در طول دوره چهار ساله (1378-81) هزينه اي معادل 16/8 ميليارد ريال جهت تربيت کارشناسان پرستاري و بابت تربيت هر دانشجو رقمي معادل 171/6 ميليون ريال به قيمت جاري سال 1381 هزينه شده است. همچنين سهم هزينه هاي مخازن آموزشي 72/14 درصد, سهم هزينه هاي رفاهي فوق برنامه 17/5 درصد بوده است.با توجه به اينکه مبلغ قابل توجهي براي تربيت دانشجوي پرستاري هزينه مي شود. لذا ضرورت بازنگري در گزينش دانشجو و سپس جذب فارغ التحصيلان را بيش از پيش نشان مي دهد. تلاش جمعي صاحبنظران جهت انجام پژوهش ها در زمينه هزينه تمام شده و تعيين شاخص هاي استاندارد تربيت نيروي انساني براي تمامي رشته هاي گروه پزشکي مي تواند در کنترل هزينه هاي تربيت دانشجويان و بهره وري حداکثر از نيروي فارغ التحصيلان ثمربخش باشد.