طراحي الگوي مديريت عملکرد براي سازمان هاي دولتي

طراحي الگوي مديريت عملکرد براي سازمان هاي دولتي

 

 

نویسندگان: عالم تبريز اکبر | نجف بيگي رضا | دانش فرد کرم اله | اديب زاده مريم | موسي خاني مرتضي
کلیدواژه ها: مديريت عملکرد | رويکرد کيفي و کمي | ارزيابي عملکرد

چکیده:

زمينه و هدف: از جديدترين مباحث در مديريت به طور عام و در حوزه مديريت منابع انساني به طور خاص مفهوم مديريت عملکرد است. اين مفهوم بعد از آن مطرح شد که اثربخشي پايين شيوه هاي سنتي ارزيابي عملکرد به خصوص در نيل به اهداف راهبردي سازمان آشکار شد. هدف از اين پژوهش طراحي الگوي مطلوب مديريت عملکرد براي سازمان هاي دولتي ايران مي باشد. روش شناسي: در اجراي اين پژوهش از دو رويکرد کيفي و کمي به صورت تلفيقي استفاده شده است. ابتدا از طريق انجام روش کيو و با طراحي فضاي گفتمان و نظرخواهي از 30 نفر از خبرگان, الگوي مديريت عملکرد طراحي شد و در فاز کمي به کمک تحليل عاملي تأييدي اين مدل در سطح سه دستگاه دولتي شامل وزارت آموزش و پرورش, وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور مورد آزمون قرار گرفت. يافته ها: الگوي مديريت عملکرد نهايي, در قالب سه سطح (کارکنان, مديران و سازمان) و چهار بعد (فرايندي, محتوايي, زمينه اي و بهبود و توسعه عملکرد) به همراه شاخص هاي مرتبط, شناسايي و طبقه بندي شده است. نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش حاکي از اين است که شاخص هاي مربوط به الگوي مديريت عملکرد 169 شاخص بوده که در چهار بعد فرايندي, محتوايي, زمينه اي و بهبود و توسعه عملکرد در سه سطح مديران, کارکنان و سازمان تعريف شد. بر اين اساس, سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور وضعيت بهتري از لحاظ شاخص ها نسبت به دو دستگاه دولتي ديگر دارد و بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش, پيشنهادهايي براي پياده سازي الگوي مديريت عملکرد در سازمان هاي دولتي ارائه شده است.

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها