به کارگيري روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) در تعيين بهاي تمام شده خدمات آموزشي مرکز آموزش کوتاه مدت (مطالعه موردي: استان آذربايجان غربي)
نویسندگان: ايراني سيدجعفر | يوسفي پاشابيگ حسين
کلیدواژه ها: حسابداري سنتي | هزينه يابي (ABC) | تحليل فعاليت | آموزش کوتاه مدت | تسهيم
چکیده:
مقاله هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) با تعيين کاربرد منابع, قيمت تمام شده را محاسبه مي کند. اين روش براي محاسبه بهاي تمام شده خدمات آموزشي مرکز آموزش کوتاه مدت مورد مطالعه در سال 1394 به کار گرفته شده است. در مرحله اول, بخش هاي مرکز به سه دسته کلاس ها و مدرسان, کادر اداري و پشتيباني, ملزومات جاري و مصرفي تقسيم بندي شد. در مرحله دوم, مراکز فعاليت با تحليل فعاليت مشخص شد. در مرحله سوم, هزينه هاي مراکز فعاليت آموزشي و اداري به بخش هاي عملياتي بر اساس ميزان فعاليت آنها تخصيص داده شد. در مرحله آخر بر اساس کاربرد اهداف هزينه از خدمات مراکز فعاليت بهاي تمام شده خدمات آموزشي محاسبه شد. داده ها و اطلاعات هزينه اي از اسناد و دفاتر حسابداري مرکز مورد نظر جمع آوري و در نرم افزار اکسل تجزيه و تحليل شد و هزينه هاي ايجادشده به فعاليت ها تسهيم و سرشکن شد.در پايان مشاهده شد که به کارگيري روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت در اين مرکز امکان پذير است. اين روش به دليل استفاده از مکانسيم ها و روش هاي صحيح تر در مقايسه با روش حسابداري سنتي, بهاي تمام شده خدمات آموزشي را صحيح تر و دقيق تر محاسبه مي کند و اطلاعات مفيد و کاربردي را در اختيار مديران و مسوولان جهت اخذ تصميمات استراتژيک, عملياتي و کوتاه مدت قرار مي دهد.