تلفيق مديريت مشارکتي و سيستم هاي فازي براي ارزيابي عملکرد آموزشي دانشجويان
نویسندگان: خادمي زارع حسن | فخرزاد محمدباقر
کلیدواژه ها: مديريت مشارکتي | سيستم فازي | کارايي | ارزشيابي تحصيلي | ارزيابي عملکرد
چکیده:
هدف اين پژوهش ارزيابي عملکرد آموزشي دانشجويان براي تعيين ميزان پيشرفت تحصيلي آن ها در رسيدن به اهداف آموزشي بود. ارزيابي عملکرد آموزشي دانشجويان بيش از آنکه يک موضوع کمي باشد, يک موضوع کيفي است. در اين پژوهش نمرات هر يک از آزمون هاي ميان ترم, پايان ترم و کلاسي با ضرايب متغير به چند دامنه فازي تفکيک و سپس, با توجه به نظرهاي کارشناسي استادان, مجموعه قواعد سيستم فازي طراحي شد. نمرات سه گانه دانشجويان سه متغير ورودي و نمرات نهايي آن ها خروجي سيستم فازي بود. براي محاسبه نمرات نهايي علاوه بر نمرات سه گانه دانشجويان, از نظريه مديريت مشارکتي به صورت پايگاه دانش و قواعد يکپارچه سازي متغيرهاي خروجي استفاده شد. جامعه آماري پژوهش اعضاي هيات علمي دانشکده هاي فني و مهندسي در دانشگاه هاي دولتي و نمونه آماري بر اساس رابطه کوکران شامل 150 نفر بودند که به صورت تصادفي و با حداقل شرايط سه سال سابقه کار انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه و مصاحبه بود. براي بررسي روايي اين تحقيق از نظرهاي کارشناسي استادان و براي پايايي نمرات از ضريب آلفاي کرانباخ (95%) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل روش ارزشيابي از 250 گروه درس متفاوت استفاده و نمرات امتحان بعد از تصحيح اوراق به دو روش کلاسيک و فازي به کمک آزمون T در سطح معنادار 87% دقت و کارايي تاييد شد. نتايج نشان داد که افزايش دقت و کارايي مدل جديد در سطح 95% است.