ارزيابي کارايي گروه هاي آموزشي فناوري اطلاعات سلامت دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور با استفاده از روش تحليل فراگير داده ها در سال 1390
نویسندگان: فخرزاد نورالهدي | خواجويي رضا | خسروي سجاد | باروني محسن
کلیدواژه ها: گروه هاي آموزشي | کارايي | ارزيابي عملکرد | فناوري اطلاعات سلامت | روش تحليل فراگير داده ها
چکیده:
مقدمه: ارزيابي کارايي, ضرورت بنيادين در رويارويي و سازگاري با تحولات و بهبود مستمر فعاليت ها است. از آنجا که امروزه يکي از شاخص هاي اصلي سنجش توسعه يافتگي کشورها, سهم يک جامعه در توليد دانش است, ارزيابي عملکرد واحدهاي آموزشي و به تبع آن ارتقاي کارايي آنها اهميت دو چندان يافته است. هدف اين پژوهش بررسي کارايي گروه هاي آموزشي فناوري اطلاعات سلامت دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور با استفاده از روش تحليل فراگير داده ها است.مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع توصيفي-تحليلي مي باشد که با استفاده از روش مدل رياضي تحليل پوششي داده ها و با استفاده از نرم افزار Deap نسخه 2.1 کارايي گروه هاي آموزشي فناوري اطلاعات سلامت در سال 1390 ارزيابي گرديد. به منظور جمع آوري اطلاعات, پژوهشگران فرمي را طراحي کرده که شامل تعداد دانشجويان, اعضاي هيات علمي, تعداد کتب تاليفي و ترجمه اعضاي هيات علمي, تعداد مقالات علمي و پژوهشي و غيره بود.نتايج: نتايج نشان داد که از 18 گروه آموزشي مورد بررسي, 6 گروه کارا (داراي کارايي يک) و 12 گروه ناکارا بودند. مقادير بهينه و ايده آل گروه هاي ناکارا نيز براي رسيدن به کارايي مشخص گرديد.نتيجه گيري: گروه هاي آموزشي با نمره ارزيابي عملکرد (کارايي) کمتر از يک, براي رسيدن به حداکثر کارايي بايد ستانده هاي پژوهشي خود را با ارائه طرح هاي پژوهشي بيشتر, مقالات و يا چاپ کتاب افزايش دهند و همچنين اين گروه ها بايد نهاده هاي آموزشي (تعداد دانشجو) و اعتبارات خود را بر اساس مقادير مازاد مشخص شده در قالب يک برنامه بلندمدت کاهش دهند.