نقش کارت امتيازي متوازن در ارزيابي عملکرد مديران
نویسندگان: صميمي سميه | بهروزي محمد
کلیدواژه ها: موسسات آموزش عالي | ارزيابي عملکرد | کارت امتيازي متوازن
چکیده:
مدل کارت امتيازي متوازن يا مدل ارزيابي متوازن, روشي براي تبديل استراتژي به عمل مي باشد, به بيان ديگر, اين مدل روشي جهت عملياتي ساختن آرمان, ماموريت و استراتژي هاي سازمان ها بوده و چشم انداز آينده شرکت حوزه اصلي بررسي هاي مدل ارزيابي متوازن مي باشد. کارت امتيازي متوازن صرفا نقش کنترلي نداشته است و معيارهاي آن براي توصيف عملکرد گذشته بکار نمي روند بلکه اين معيارها ابزاري جهت تبيين استراتژي سازمان است که با هماهنگي فعاليت ها در سطوح گوناگون سازمان, دستيابي به هدف هاي سازماني را امکان پذير مي سازد. هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش کارت امتيازي متوازن در ارزيابي عملکرد مديران موسسات آموزش عالي شهرستان بوشهر بوده است. عملکرد مديران موسسات آموزش عالي از چهار جنبه شاخص هاي مالي, حفظ و بقاي مشتريان, فرايندهاي داخلي و فرايند رشد و يادگيري مورد بررسي قرار گرفت. روش پژوهش, توصيفي از نوع پيمايشي بوده است. جامعه آماري اين پژوهش 136 نفر از رئيسان, معاونان و مديران گروههاي آموزشي موسسات آموزش عالي بوده اند که 115 نفر به گونه تصادفي به عنوان نمونه در اين پژوهش شرکت کرده اند. داده هاي بدست آمده نيز با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آماري ميانگين و ANOVA مورد تحليل قرار گرفت. از چهار فرضيه مطرح شده, مشخص شد که استفاده از کارت امتيازي متوازن, سبب بهبود عملکرد مديران در حفظ شاخص هاي مالي سازمان, حفظ و بقا مشتريان سازمان و فرايندهاي داخلي سازمان مي شود, ولي استفاده از کارت امتيازي متوازن در رشد فرايند يادگيري سازمان تاثيري نداشته است.