ارزيابي موسسات آموزش عالي با کمک کارت امتيازي متوازن و روش هاي تصميم گيري چند معياره گروهي
نویسندگان: احمدي سيدحسين | قاسمي احمدرضا
کلیدواژه ها: اندازه گيري و ارزيابي عملکرد | فرايند تحليل سلسله مراتبي گروه | موسسه آموزش عالي غير انتفاعي | کارت امتيازي متوازن
چکیده:
زمينه و هدف: هدف از نگارش اين مقاله توسعه مدلي در قالب کارت امتيازي متوازن و روش هاي تصميم گيري چندمعياره در جهت ارزيابي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي, افزايش رضايت ذي نفعان و ارتقاي ابعاد چهارگانه را در داخل سازمان به شکلي کارا و اثربخش بود.روش بررسي: اين پژوهش مطالعه ا توصيفي, پيمايشي است که به منظور شناسايي و تعيين مهم ترين معيارهاي ارزيابي موسسات آموزش عالي و ارايه مدلي جهت رتبه بندي اين موسسات انجام شد. جامعه مورد مطالعه تعداد 21 نفر خبره که متشکل از 5 نفر اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي و 16 نفر اعضاي هيات علمي 8 موسسه مورد بررسي بودند و به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها عبارت بود از3 پرسشنامه مجزا که توسط خبرگان در3 مرحله با فواصل زماني تکميل شد. داده هاي جمع آوري شده از طريق نرم افزار آماري اکسل Excell, بررسي سپس توسط Expert Choice تعيين وزن و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.يافته ها: نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که در موسسات آموزش عالي مهم ترين معيارها افزايش درآمد, شهرت, ميزان قبولي در مقاطع تحصيلي بالاتر مي باشد. همچنين با کمک مدل ارايه شده, موسسه آموزش عالي سجاد به عنوان برترين موسسه غيرانتفاعي شهر مشهد انتخاب شد که پس از ان نيز دانشگاه آزاد و موسسه خيام بودند.نتيجه گيري: بر اساس اين پژوهش معيارهاي مهم جهت ارزيابي سطح کيفي دانشگاه ها شناسايي و رتبه بندي شدند و با توجه به مدل ارايه شده به رتبه بندي موسسات آموزش عالي مشهد پرداختيم.