اهميت مساله مسير يابي در کاهش بهاي تمام شده محصول مطالعه موردي: شرکت ذوب آلياژ
نویسندگان: کاباران زادقديم محمدرضا | سهرابي بابک
کلیدواژه ها: مساله مسيريابي | شرکت ذوب آلياژ | بهاي تمام شده محصول | هزينه حمل و نقل | الگوريتم SA
چکیده:
هدف اصلي اين مقاله بررسي اهميت مساله مسيريابي و تاثير آن درکاهش بهاي تمام شده محصول در شرکت ها است. اين شرکت ها بستگي به نوع کارشان مواد اوليه و کالاي خريداري شده را به انبارها ارسال و بعد از مراحل آماده سازي آن را بين مشتريان (خرده فروشي ها) توزيع مي کنند. بنابراين هزينه حمل و نقل رقم قابل توجهي را به خود اختصاص مي دهد. لذا اين امر شرکت ها را بر آن داشته تا با کاهش اين هزينه, بهاي تمام شده محصولات خود را تقليل دهد. در اين مقاله همچنين مسأله توزيع يکي از شرکت هاي بزرگ توليدي صنعتي محصولات برنجي در ايران مورد بررسي قرار گرفته است که با استفاده از يکي از الگوريتم هاي هوش مصنوعي بنام (SA) نشان داده شده است که چگونه مي توان با کاهش هزينه توزيع, قيمت بهاي تمام شده محصولات را تقليل داد. نتايج تحقيق نشان دهنده آن است که شرکت ذوب آلياژ با استفاده از الگوريتم SAتوانسته که تعداد وسيله نقليه استفاده از خود را از 15 دستگاه به 12 دستگاه و همچنين مسافت را از 5150 کيلومتر به 4180 کيلومتر و زمان طي شده را از 110 ساعت به 16/99 ساعت کاهش دهد که نتيجتا هزينه هاي حمل و نقل و توزيع اين شرکت از مبلغ 44.417.599 ريال به مبلغ 35.863.562 ريال کاهش داد.