بررسي اثربخشي عملکرد دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از تکنيک ارزيابي متوازن
نویسندگان: حجازي رضوان | قشقايي فاطمه
کلیدواژه ها: ارزيابي عملکرد | دانشگاه الزهرا (س) | کارت ارزيابي متوازن
چکیده:
رشد سريع تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در سال هاي اخير سبب ايجاد رقابت شديد در بين اين موسسات شده است. در اين محيط رقابتي, دانشگاه هايي به برتري دست خواهند يافت که بتوانند محيطي پويا, سازنده و با کيفيت را به منظور توسعه ي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي خود فراهم آوردند. از اين رو, به کارگيري يک سيستم جامع به منظور ارزيابي و مديريت عملکرد دانشگاه ها, امري اجتناب ناپذير است. کارت ارزيابي متوازن يکي از موثرترين ابزارهايي است که مي تواند در اين زمينه به کار گرفته شود. هدف اين پژوهش, ارزيابي اثربخشي عملکرد دانشگاه الزهرا(س) از چهار بعد کارت ارزيابي متوازن است. در اين مطالعه که به صورت موردي انجام شده است, در مجموع نظرات 118 نفر از دانشجويان, کارکنان و اساتيد دانشگاه با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسي قرار گرفته است. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از آزمون هاي آلفاي کرونباخ, تي تست و فريدمن مورد سنجش قرار گرفتند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که 27 گزاره از 30 گزاره ي مورد بررسي, از اثربخشي مطلوبي برخوردار بوده اند و اين نشان دهنده ي عملکرد موفق و متوازن دانشگاه الزهرا (س) در راستاي دستيابي به اهداف ترسيم شده ي خود و رشد و توسعه ي پايدار در حوزه ي آموزش عالي است.