ارزيابي عملکرد: راهي به سوي تعالي نظام آموزش عالي (مطالعه موردي: دانشگاه آزاد اسلامي واحد اقليد)
نویسندگان: عارفي محبوبه | شمس مورکاني غلامرضا | خادمي کله لو محمد
کلیدواژه ها: مدل تعالي سازماني | ارزيابي عملکرد | آموزش عالي | EFQM
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزيابي عملکرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اقليد و به روش توصيفي (پيمايشي) انجام شد. جامعه آماري پژوهش, همه اعضاي هيات علمي و کارکنان دانشگاه بودند که با روش تصادفي طبقه اي و بر اساس جدول مورگان 27 نفر از اعضاي هيات علمي و 43 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري, دو پرسشنامه محقق ساخته 64 سوالي ويژه اعضاي هيات علمي و کارکنان بود که بر اساس مدل EFQM نسخه آموزش عالي طراحي شد. روايي پرسشنامه از سوي صاحب نظران تاييد و پايايي هر دو پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب 0.97 و 0.98 برآورد شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي (فراواني, درصد و ميانگين), آمار استنباطي ( tتک گروهي, آزمون فريدمن و t گروه هاي مستقل) و منطق امتيازدهي EFQM تحليل شد. يافته ها نشان داد که: 1. بين ميزان کاربست معيارهاي مدل تعالي در اين دانشگاه تفاوت معني داري وجود دارد, 2. تفاوت بين ديدگاه اعضاي هيات علمي و کارکنان در رابطه با وضعيت معيارهاي توانمندساز معني دار بود, 3. دانشگاه آزاد اسلامي واحد اقليد 302 امتياز از 500 امتياز حوزه توانمندسازهاي مدل تعالي سازماني را به دست آورد و از نظر تعالي در وضعيت متوسط قرار گرفت, لذا ضروري است رهبران دانشگاه بهبود وضعيت معيارهاي توانمندساز را ازجمله مهم ترين اولويت هاي استراتژيک دانشگاه قرار دهند.