شناسايي نشانگرهاي ارزيابي عملکرد بازاريابي در صنعت ميزباني بين المللي ايران

شناسايي نشانگرهاي ارزيابي عملکرد بازاريابي در صنعت ميزباني بين المللي ايران

 

 

نویسندگان: زارعي عظيم | بهبودي اميد | شجاعي باغيني گلنار | رجوعي مرتضي
کلیدواژه ها: صنعت ميزباني بين المللي | جعبه نشانگر | ارزيابي عملکرد بازاريابي

چکیده:

جعبه نشانگرها (داشبورد) نمايي از عملکرد سيستم است که مديران سازمان را براي اندازه گيري, نظارت و مديريت عملکرد کسب و کار به طور موثر توانا مي سازد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسايي جعبه نشانگرها (داشبورد) بازاريابي در صنعت ميزباني بين المللي ايران است. اين پژوهش, از نوع پژوهش هاي کيفي است که در مرحله اول جهت شناسايي معيارها و مولفه ها از نظريه داده بنياد و در مرحله دوم جهت تاييد نشانگرها از روش دلفي استفاده شده است. جامعه آماري شامل خبرگان دانشگاهي و صنعتي بوده است. اين افراد از دانشگاه ها و فعالين حوزه گردشگري در ايران شناسايي شده که با استفاده از رويکرد نمونه گيري هدفمند در مجموع تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه نيمه ساختاريافته در مرحله اول و پرسشنامه دلفي در مرحله دوم گردآوري شد. براي بدست آوردن اعتبار و روايي داده ها از روش بازبيني و بررسي نظر مشارکت کنندگان استفاده شده است. نتيجه اين پژوهش شناسايي نشانگرهاي (داشبورد) بازاريابي بوده است که آن را در قالب معيارهاي ارزيابي عملکرد بازاريابي در صنعت گردشگري ايران در 10 مقوله مشخص کرده است. معيارهاي ذي نفعان و مسئوليت اجتماعي, مالي, برند, بازار, گردشگر, عوامل سازماني و فرآيندي, رشد و يادگيري, کارکنان, زيرساخت هاي مرتبط با گردشگري و در نهايت معيار تکنولوژي به عنوان معيارهاي اصلي جعبه نشانگرهاي بازاريابي به منظور ارزيابي عملکرد بازاريابي در صنعت ميزباني بين المللي ايران مشخص شدند. همچنين الگو داراي 42 مولفه و 151 شاخص مشخص گرديد و به تاييد خبرگان رسيد.

 

دانلود متن کامل

نوشته های اخیر

دسته بندی ها