طراحي و بکارگيري الگويي به منظور ارزيابي شايستگي و عملکرد مديران در آموزش عالي (مطالعه موردي دانشگاه فني و حرفه اي)
نویسندگان: شفيعي حسين | شمس ناصر
کلیدواژه ها: ارزيابي عملکرد | شايستگي | دانشگاه فني و حرفه اي
چکیده:
در رقابتي که مابين سازمان ها در دنياي امروز وجود دارد, عوامل زيادي مي تواند در سازمان, به کار گرفته شده و برتري يک سازمان را تامين کند. ارزيابي عملکرد, يکي از موارد حياتي براي ارتقاء موفقيت هر چه فراتر يک سازمان به منظور فراهم کردن رضايت مشتريان به حساب مي آيد. اما موضوعي که کمتر در ارزيابي ها بدان توجه مي شود موضوع شايستگي و صلاحيت افراد مي باشد. اگر بتوان الگويي ترکيبي از شايستگي و عملکرد براي ارزيابي سازمان ها مشخص کرد, بدون شک سازمان هاي فعال در ايران مسير موفقيت را سريع تر طي خواهند کرد. دانشگاه فني و حرفه اي يکي از وسيع ترين دانشگاه هاي کشور با 170 دانشکده مي باشد که هر ساله چندين دانش آموخته را وارد بازار کار مي کند و موفقيت آنها منوط به مديريت عملکردي قوي مديران اين دانشگاه در تعليم دانشجويان مي باشد. در اين مقاله متناسب با اهداف دانشگاه فني و حرفه اي يک الگويي براي ارزيابي شايستگي و عملکرد مديران ارائه مي شود. در همين راستا پرسشنامه اي در دو بخش شايستگي و عملکرد پيشنهاد و پس از طي کردن آزمون کارايي با استفاده از نظرات افراد خبره در سازمان و آزمون پايايي با به کارگيري روش ضريب آلفاي کرونباخ, پرسشنامه در دانشگاه توزيع و اطلاعات به دست آمده مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. در ادامه نيز با توجه به نتايج حاصله از تحليل ها يک چارچوب کلي براي پياده سازي اين الگو در ديگر دانشگاه هاي کشور ارائه مي شود.