برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402

برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402

پارلمان به دنبال برنامه هفتم؛ اولویت دولت بودجه ۱۴۰۲ است.
همزمان با تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس، خبرها از سومین نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور دراین خصوص حکایت می‌کند. بنا بر گزارش تسنیم، بر اساس ماده۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، قالیباف تاکنون ۲نامه به رئیس‌جمهور نوشته که در آن بر ارسال و اولویت بررسی لایحه برنامه ۵ساله هفتم تاکید شده است.
درهمین رابطه آن‌طور که تسنیم خبرداده اخیرا نیز نامه سوم به رئیس‌جمهور ارسال شده است.طبق ماده۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت موظف است حداکثر تا پایان خرداد سال پایانی اجرای هر قانون برنامه پنج‌ساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند. ازآنجاکه خرداد سال۱۴۰۰ نیز سال پایانی برنامه پنج‌ساله ششم بود و با توجه به تمدید یک‌ساله آن، طبیعتا دولت باید تا خرداد امسال یعنی ۶ماه پیش، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌کرد که تاکنون این امر صورت نگرفته است. دراین بین دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال تقدیم مجلس کند که تاکنون دراین زمینه نیز دیرکرد داشته است.
طبق قانون و به موجب ماده۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس گفته می‌شود در پایان سالی که برنامه رو به پایان است، ۱۵خرداد همان سال دولت مکلف است برنامه پنج‌ساله بعدی را به مجلس ارائه دهد و ماده۱۸۲ همین قانون، دولت را مکلف می‌کند ۱۵آذر هر سال بودجه سال را براساس برنامه پنج‌ساله ارائه دهد و بودجه مربوط به شرکت‌ها نیز باید یک ماه زودتر یعنی ۱۵آبان ماه ارائه شود. وی همچنین با بیان اینکه قانون مشخص است و وظیفه دولت و مجلس نیز مشخص است، تصریح کرده بود: اما با توجه به اینکه برنامه ششم یک‌سال تمدید و سیاست کلان با تاخیر ابلاغ شد، دولت نرسید کار را در پایان خرداد امسال انجام دهد تا اینکه همزمان با بودجه شد.


برای دیدن متن کامل خبر کلیک کنید.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های اخیر

دسته بندی ها