منابع  \  محاسبه و مديريت قيمت تمام شده  \  مزاياي قيمت تمام شده

مزاياي قيمت تمام شده

ستفاده از اطلاعات قيمت تمام شده براي دستيابي به 3 هدف عمده انجام مي شود:
1.كنترل و نظارت
2.ارزيابي
3.برنامه ريزي آينده نگر

كنترل
كنترل هزينه ها همواره مهمترين كاربرد استفاده ازاطلاعات قيمت تمام شده بويژه در سازمان هاي داراي قدمت و ثبات بوده است. توليد گزارشات دوره اي از هزينه هاي انجام شده, بازخور كوتاه مدتي را به مديران براي عكس العمل هاي كوتاه مدت ارائه مي كند. عكس العمل مديران به اين داده هاي هزينه اي بستگي به انتظارات آنان, درك شخصي و شهودي ايشان, بودجه رسمي سازمان  و يا اهداف كوتاه مدت تعيين شده دارد.
عقيده بسياري براين است كه هدف از جمع آوري و انتساب هزينه ها براي محاسبه قيمت تمام شده بايد از تاكيد بيش از اندازه بر كنترل به سوي دو هدف ديگر يعني ارزيابي(يادگيري) و برنامه ريزي آينده نگر تغيير يابد. استدلال ايشان براي اين اظهار نظر اينست كه معمولا كنترل يك فرآيند به صورت كارآمد از طريق داده هاي هزينه اي تاريخي كاري بي فايده است. و نتيجه آن در كليه ارزيابي هاي مالي كه اينگونه انجام مي شوند، نه بر مديريت عملكرد بلكه بر كنترل هزينه ها و تحليل انحراف هزينه ها از هزينه هاي برنامه ريزي شده است.
در بسياري از مواقع, علم زياد نسبت به گذشته كم فايده تر از تخمين معقولي نسبت به آينده است. سازمان هاي موفقتر سازمان هايي هستند كه بجاي هزينه هاي برنامه ريزي شده, هزينه ها و مخارج واقعي خود را مي دانند و قادرند منابع مورد نياز آينده(هزينه ظرفيت) را با پيش بيني تقاضاي آينده تعيين و تجهيز كنند.
منطق كنترل بررويكرد "مديريت بر مبناي استثناءات" استواراست كه به تمركز بيشتر كمك مي كند. در صورتيكه اهداف و استاندارهاي تعيين شده كه خود مبناي تحليل انحرافات هستند, به غلط تعيين شده باشند سازمان دچار تمركز نادرست ودر نتيجه منحرف خواهد شد.   شكل 1 بكارگيري اطلاعات قيمت تمام شده را به دو شاخه مالي و عملياتي تقسيم مي كند.


ارزيابي
هدف دوم از بكارگيري اطلاعات قيمت تمام شده، بررسي وضع موجود و ارزيابي علل آن مي باشد. در واقع هدف اصلي, شناخت و درك بهتر نسبت به دستيابي اهداف سازماني به صورت بهينه تر مي باشد. در اينجا تاكيد بسيار كمتري بر اصلاح رفتارها و يا استفاده از تاكتيك هاي پليسي حسابداري براي شناسايي و دستگيري مديراني كه مقررات را زير پا مي گذارند و در ميزان هزينه كرد آنها نسبت به سقف پيش بيني شده انحراف وجود دارد مي باشد(هدف كنترل). همانگونه كه در شكل 1 مشاهده مي شود, ارزيابي به دو شاخه تقسيم مي شود. شاخه اول داده ها را براي كمك به افراد مسؤول و پاسخگو نسبت به عملكرد گزارشگري مي كند درحاليكه شاخه دوم تاثير پيچيدگي و تنوع محصولات و خدمات و نيز نحوه توزيع آنها را روشن مي سازد. در مجموع كليه اين داده ها براي ارزيابي عملكرد بكار گرفته مي شوند و با داده هاي غير مالي تلفيق مي شوند تا گزارشات موزون در قالب كارت امتيازي متوازن و داشبوردهاي مديريتي توليد نمايد.
مسؤوليت پذيري و پاسخگويي
اين شاخه نيز خود به دو زير شاخه ارزيابي مالي و عملياتي تقسيم مي شوند. بكارگيري اطلاعات قيمت تمام شده با هدف "پاسخگويي مالي" همان استفاده سنتي از شاخص هاي عملكرد در سطح كلان سازماني است كه براي هيات مديره سازمان مورد استفاده قرار مي گيرد.
در حاليكه استفاده از اطلاعات قيمت تمام شده با هدف "پاسخگويي عملياتي" براي يادگيري سازماني انجام مي شود. بدين معني كه سازمان درك بهتري از عوامل اثرگذار يا همان محرك هاي هزينه اي سازمان را كسب نمايد.  در واقع هدف اصلي، شناسايي عوامل اتلاف منابع و عدم توازن و همسويي بين فعاليت ها و اهداف استزاتژيك و نيزدرك چگونگي عملكرد فرآيندها و اقدامات سازمان در مقايسه با الگوها  مي باشد.
هزينه خروجي ها در ابعاد مختلف
اين شاخه، همان تحليل هزينه تركيب محصولات  است.   شكل نوين اينگونه تحليل اينست كه خروجي فرآيندها را با افزودن ابعاد ديگري غير از محصول و خدمت مانند مشتريان يا خدمت گيرندگان، نحوه توزيع، مسير توزيع و غيره واقعي تر و در نتيجه پيچيده تر سازيم. پيشرفت هاي اخير در راه حل هاي نرم افزاري مانند OLAP نيز اجازه افزودن ابعاد مختلف براي هزينه يابي واقعي محصولات و خدمات و تحليل هاي پيچيده هزينه ها را براي درك بهتر عوامل هزينه ساز و محرك هاي هزينه اي سازمان فرآهم مي آورد كه نرم افزار MyABCM يكي از اين نرم افزارهاي موجود است.
همانگونه كه در گذشته نيز اشاره شد، گزارش دهي مالي به همراه گزارش گري شاخص هاي غير مالي مانند رضايتمندي مشتريان به مديران سازمان براي تفهيم و انتقال استراتژي هاي موجود يا در حال تغيير به ديگران در سازمان براي ايجاد همسويي و توازن بيشتر و اجراي استراتژي ها كمك خواهد نمود.
شاخه ارزيابي و يادگيري به سمت داشبوردهاي مديريتي كه نشاندهنده شاخص هاي عملكردي است منتهي مي شود.

برنامه ريزي آينده نگر
برنامه ريزي آينده نگر به صورت فزاينده اي به كليدي ترين هدف بكارگيري اطلاعات قيمت تمام شده مبدل مي شود. اين شاخه در حسابداري مديريت در برگيرنده تحليل هاي مربوط به سناريوسازي آينده ، ارزيابي برونسپاري ها، تصميمات سرمايه گزاري و غيره مي باشد. پنجمين و آخرين شاخه چارچوب حسابداري مديريت را مي توان پيش بيني قيمت تمام شده  ناميد.
دو كاربرد قبلي اطلاعات قيمت تمام شده يعني كنترل و ارزيابي مربوط به رويدادهاي مالي گذشته است هنگاميكه هزينه ها انجام مي شوند. اما كاربرد سوم اطلاعات هزينه كه همان برنامه ريزي آينده نگر است مربوط به برآورد منابع مورد نياز آينده يا همان تخمين هزينه هاي آتي است. البته بديهي است كه پايه و اساس تحليل هاي آينده نگر, داده هاي تاريخي هزينه هاي انجام شده است.
منطق مزيت آور برنامه ريزي آينده نگر اينست كه يك سازمان ابتدا بايد تقاضاي بازار (مشتريان يا خدمت گيرندگان) خود را مديريت و سپس به برنامه ريزي براي تامين منابع مورد نيار در رابطه با تامين تقاضاي موجود در بازار بپردازد. به عبارت ديگر، هدف سازمان بايد حداكثر سازي دستيابي به اهداف استراتژيك و حداقل سازي ظرفيت مازاد منابع خود باشد.
در پايان بايد تاكيد كرد كه حسابداري مديريت، به عنوان الگوي شناخته شده اي براي اصلاح الگوي مصرف منابع، ابزار و روش هايي را براي استفاده از اطلاعات حسابداري و مالي براي كمك به كاهش هزينه ها و مديريت عملكرد سازمان در اختيار مديران و تصميم گيرندگان قرار مي دهد و به برنامه ريزان و سياستگذاران در تدوين استراتژي هاي بلند مدت براي مديريت هزينه ها و دستيابي به اهداف بلند مدت با صرف كمترين بودجه ياري مي رساند كه به همين دليل به عنوان ابزاري براي بودجه ريزي عملياتي نيز مطرح مي باشد. به عبارت ساده تر، حسابداري مديريت، عملكرد آينده سازمان را مديريت مي كند در حاليكه حسابداري مالي عملكرد مالي گذشته سازمان را ارزيابي مي نمايد.
كشورما در بخش دولتي نيز با توجه به اهداف مندرج در سند چشم انداز 1404 و سياستهاي كلي نظام و با هدف قرار دادن شعار بودجه بدون نفت، استفاده از شيوه هاي مذكور در قالب فصول 2 و 11 قانون مديريت خدمات كشوري شامل اصلاح نظام هاي حسابداري و بودجه ريزي، اصلاح نظام مديريت مالي و قيمت تمام شده كالا و خدمات، استقرار نظام مديريت عملكرد در سطوح مختلف سازماني، برون سپاري و خصوصي سازي را در دستور كار سازمانها و دستگاههاي اجرايي مختلف قرار داده است. 

نرم افزار بودجه ريزي عملياتي الماس

اين نرم افزار امکانات زیر را در اختيار کاربر قرار مي دهد: جهت دانلود بروشور نرم افزار روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود بروشور شرکت

جهت اطلاع از فعالیتها و خدمات شرکت و دریافت بروشور گروه مشاوران پنکو روی لینک زیر کلیک نمایید:

فيلم هاي آموزشي

مجموعه فیلمهای آموزشی محاسبه قيمت تمام شده ، بودجه ريزي مبتنی بر عملکرد را از طریق آدرس زیر دانلود نمایید: